Now Reading
Ako efektívne využívať čas. Sedem praktických tipov od Andreja Kmotorku

Ako efektívne využívať čas. Sedem praktických tipov od Andreja Kmotorku

V Spoločenstve Piar fungujeme počas tohto mimoriadneho obdobia dosť aktívne. Mávame videotelefonáty s malými skupinkami, pravidelné líderské stretnutia, spoločné večerné modlitby ruženca, piatkové modlitby chvál a dokonca sme už absolvovali aj online duchovnú obnovu. Znie to dobre, ale veľmi výrazne vo mne zarezonovalo, keď chalani z môjho spoločenstva povedali, že obdobie, aké máme teraz, sa už nikdy nemusí opakovať. Povedal som si, že ho chcem prežiť naozaj dobre a efektívne. Obnoviť tie veci, ktoré v bežnom živote zanedbávam, aby som si na konci karantény mohol povedať, že to bol požehnaný čas.

Bola to možno trochu naivná predstava – myslel som si totiž, že sa čas spomalí, klienti odpadnú a ja budem mať viac času venovať sa budovaniu vzťahu s Bohom, modlitbe, čítaniu, rodine a priateľom – aspoň v takej miere, akej je to možné. Realita je iná. Vo firme máme ešte viac práce ako predtým. Preto sa chcem s vami podeliť o sedem tipov, ako využiť toto obdobie efektívne. Ak máte viac času, aj ak ho máte paradoxne menej. Poďme na to!

Vedieť pracovať z domu počas tohto obdobia je skvelé pre študentov aj pre pracujúcich. Nie je to len o tom, že zapnem počítač a pracujem, pretože tu ide o to, že miešam dve prostredia, ktoré bývajú väčšinou oddelené – miesto, kde podávam výkon a miesto, kde oddychujem. Je normálne, že nie každý to zvláda a je normálne, ak s tým máme problém. Potrebujeme sa však vedieť prispôsobiť situácii, ktorá nastala a chytiť ju do vlastných rúk:

1.     Rutiny a návyky

Keď vyučujem o budovaní návykov, kľúčovým prvkom pri tvorbe nového návyku a zbavovaní sa zlozvyku je prostredie. Chceš prestať jesť sladké? Nekupuj si ho. Chceš viac čítať Bibliu? Daj si ju na miesto tak, aby si ju vždy videl. V práci sa ľahšie pracuje už len preto, že tam všetci pracujú. Preto si aj doma potrebujeme vytvoriť návyk a rituál. Ráno vstávať približne v rovnakej hodine, mať podobný časový rozvrh dňa, ťažké úlohy si dávať na tú časť dňa, kedy mám najviac energie. Ja som si spolu s mojou manželkou urobil rozvrh dňa, ktorý sa snažíme spolu dodržiavať, aby sme mali rytmus dňa aj keď sme doma.

2. Definovanie si priestoru, kde pracujem

Snažil som sa čo najlepšie oddeliť súkromnú a pracovnú zónu. Kúpil som si nový stôl, ktorý je určený na prácu, pohodlnú stoličku, dal som si zaviesť domov optický internet (dokonca aj počas karantény zapájajú). Snažím sa nepracovať v inej časti bytu a aj mentálne byť nastavený tak, že toto je priestor, kde pracujem. Keď tento priestor opúšťam, všetky nevybavené veci a to, čo mi víri v hlave, si zapíšem, aby som sa dokázal v inej časti bytu alebo vonku zrelaxovať. Je to pre mňa extrémne ťažké, pretože aj v bežnom dni veľmi veľa premýšľam nad službou, prácou. Avšak ak chcem byť doma naozaj prítomný, musím sa to naučiť.

3. Nezostávaj v pyžame celý deň

Ak je obed a stále si v pyžame, stratíš návyky. Ja sa väčšinou ráno nachystám tak, ako keď idem do práce. Oholím sa, oblečiem si košeľu, dám si voňavku a… Idem do vedľajšej izby. Zachováva mi to však ten pocit oddelenosti.

4. Pravidlá pozdieľaj so svojou rodinou

Doma sme sa dohodli, že do izby, kde pracujeme, sa chodí minimálne. Nefunguje to dokonale, jasné. Ale keď si nasadím slúchadlá a potrebujem sa sústrediť, je dôležité, aby rodina vedela, že teraz sa nevyrušuje. Pretože dostať sa naspäť do pracovného fokusu je veľmi náročné a takto začneme rýchlo prokrastinovať.

5. Plánovanie, prestávky, vypnúť notifikácie

Ja si vždy na konci týždňa plánujem ďalší týždeň a robím si rozvrh vecí, ktoré ma čakajú. Nechcem sa totiž zameriavať len na tie malé veci, ktoré treba hasiť, ale na veľké a dôležité veci, ktoré ak si nepripomeniem, tak si ich kvôli urgentným veciam nevšimnem. Preto si plánujem nenaliehavé, ale dôležité veci. Vypínam notifikácie, aby som sa mohol nerušene sústrediť. 

6. Videohovory vyčerpávajú

Veľmi. Je to iný spôsob komunikácie. Avšak napriek tomu odporúčam mať zapnuté video. Inak sa kolegovia alebo klienti na poradách nesústredia a zároveň nebudeme vidieť mimiku a reakcie ostatných. Používajte video, ale nedávajte si tri porady za sebou. Totižto, keď som cestoval na poradu hodinu a pol, potom som mal dve hodiny poradu a potom cesta naspäť, teraz spôsobí to, že tri hodiny cesty ušetrím. A to je fajn, ale láka ma to využiť čas efektívnejšie a dať si 3 porady za sebou, čo je však veľmi vyčerpávajúce a v konečnom dôsledku je to kontraproduktívne, preto to neodporúčam.

7. Riešme aj svoje mentálne a duchovné zdravie

Najpodstatnejší bod som nechal na záver. Nezabudnime toto obdobie naozaj využiť na to, aby sme budovali vzťah s Bohom. Aby sme si našli miesto na utíšenie sa. Zaraďme si osobnú modlitbu do svojho harmonogramu a buďme vtedy offline. Rovnako venujme pozornosť svojmu mentálnemu zdraviu. Nechajme sa naplniť dobrým Bohom, aby sme boli šíriteľmi pokoja a nádeje v tomto čase. Modlím sa, aby sa nám to darilo a aby sme zažívali taký pokoj, ktorý prekoná akékoľvek chápanie.

Hore